Team RiskCare Preventie

Jeroen Matthes
(Programma manager en Motorisch Remedial Teacher)

Bewegen is voor mij de rode draad door mijn leven. Het heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben. Ik was dat kind die leefde om buiten te spelen. Vriendjes en vriendinnetjes, via het touwtje uit de brievenbus, thuis ophalen en aan de slag met je eigen fantasie en zelf verzonnen spellen. Voor school, na school, in de avond, in het weekend, alles draaide om buitenspelen. Als de lantaarnpalen aangingen dan was het met tranen in de ogen naar binnen en wachten tot de volgende dag. Het plezier, de ervaringen, de ontwikkeling, de sociale vaardigheden en de basis om de toekomst gezond tegemoet te gaan, dat wens ik ieder kind toe. We leven alleen in een ander tijdperk waarin het dagelijks straatbeeld er ietwat anders uitziet. Met het gedachtegoed en de werkwijzen van RiskCare Preventie kunnen wij het verschil maken om kinderen, opvoeders en professionals in hun kracht te zetten en het uiterste uit hun potentieel te halen.

En dat met een lach op hun gezicht en een traan als de lantaarnpalen aangaan.

Roelof van der Westen
(Gezondheidswetenschapper) 

Voortkomend uit mijn passie voor het verbeteren van positieve gezondheid en menselijk (fysiek) presteren, adviseer en vertaal ik kennis naar de praktijk om zo veel mogelijk kinderen te helpen met het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Een belangrijke basis! Want hoewel de tijden zijn veranderd, en er structureel minder bewogen wordt, zijn de positieve effecten van beweging bij kinderen veel beter bekend: de energie en het plezier dat het geeft, de vriendschappen die je erdoor sluit, lekkerder in je vel zitten en ga zo maar door! We leren ons hele leven lang, maar de basis van goed en fout wordt gelegd als we kind zijn. Bij RiskCare Preventie willen wij niet wachten tot het te laat is, maar nú kinderen helpen om gezonder te gaan leven en zo gezonder oud te worden. Beleving is daarbij enorm belangrijk, en dat helpt om kinderen te laten ervaren dat het ook echt leuk is om meer te bewegen en te merken dat goed op je voeding letten loont. Dat is waar wij voor zorgen!

Bart Beckers
(Vakleerkracht gym)

Iedere les opnieuw is het mijn doel om de kinderen met een lach de gymzaal in te laten komen en met een nog grotere lach de gymzaal te laten verlaten. Door met veel plezier en enthousiasme les te geven probeer ik dit doel iedere les te behalen. Het is belangrijk dat kinderen in mijn les plezier beleven. Dit vergroot namelijk de kans op succesbeleving en op het feit dat zij op latere leeftijd zullen blijven bewegen. Daarnaast wil ik iedere leerling uitdagen en hen bovenal laten bewegen op het niveau dat bij hem of haar past. Op deze manier draag ik graag bij aan de ontwikkeling van ieder kind. Het maakt dus niet uit op welk niveau je beweegt, maar dat je beweegt. Mijn collega Jeroen zegt het wel vaker: alles wat je doet is goed. De combinatie van plezier en bewegen op eigen tempo en niveau zorgt ervoor dat iedere les een groot feest is en dat zou bewegen ook moeten zijn!

Dimphy van der laar
(Bewegingsdeskundige)

Ik sport al van jongs af aan. Voor mij was dit als kind namelijk vanzelfsprekend: lid zijn van een sportvereniging en buiten spelen met andere kinderen. Jezelf onvindbaar maken tijdens het spelen van verstoppertje en het grootste plezier hebben in het bouwen van boomhutten zijn enkele herinneringen die in mij naar boven komen wanneer ik aan deze tijd terugdenk. Tegenwoordig spelen de kinderen vaak enkel virtueel met elkaar waardoor het soms lijkt alsof ze het spelen in de buitenlucht verleerd zijn. Voor mij des te meer reden om kinderen op jonge leeftijd te leren wat gezond is, ze spelenderwijs in beweging te brengen en vooral in beweging te houden. Ik ben er daarom ook trots op dat ik namens RiskCare Preventie een bijdrage kan leveren in het faciliteren van gezonde gedragingen en een verantwoord beweegaanbod voor kinderen. Een aanbod waarin de kinderen ervaren dat gezondheid en beweging veel verder gaat dan een appel eten en moe worden. Het plezier dat om de hoek komt kijken tijdens het bewegen en de bewustwording in het maken van gezonde keuzes, is van onschatbare waarde tijdens de ontwikkeling. Het enthousiasme, de onbezonnenheid en de eindeloze energie waar kinderen over beschikken, toveren elke werkdag weer een lach op mijn gezicht. Hier doe ik het voor!

Wouter Kerstjes
(Bewegingswetenschapper)

Bewegen…de één doet het graag, de ander minder graag. Voor mij niet iets om over na te denken, want met een vader als leraar Lichamelijke Oefening en een opa op het niveau van het betaald voetbal, is sport en bewegen mij met de paplepel ingegoten. En nog voel ik als vanzelf de drang om te bewegen. Ik besef dat het voor iedereen anders kan zijn. Over onze intuïtieve voorkeuren in wat we leuk vinden en wat niet, hebben we weinig invloed dus laten we daar geen discussie over starten, maar vanuit mijn vakgebied kan ik zeggen dat bewegen hoe dan ook bij het leven hoort, en dat gaat nou eenmaal het best met een goed functionerend en gezond lichaam. En een goed functionerend lichaam komt niet vanzelf, daar moet je aan (blijven) werken. Met dat idee zou lichamelijke opvoeding, beweging, spelen en kennis opdoen over je eigen lichaam al vanaf het vroegste begin een belangrijke plaats in moeten nemen in het dagelijkse leven, net zoals het aanleren van taal, rekensommen, algemene omgangsvormen en wat al niet nodig is voor een goede ontwikkeling. Helaas nemen we ons lichaam vaak voor vanzelfsprekend aan, totdat op een dag door wat voor reden dan ook, er klachten komen en bewegen niet meer makkelijk gaat. Je kunt dus het beste op tijd beseffen dat je maar één lichaam hebt in dit leven, en dat je daar goed voor moet zorgen. En welke tijd is daar nou beter geschikt voor dan je kindertijd! De tijd dat je bijna als vanzelf wil gaan spelen, dansen, grappen uithalen, onderzoeken en wat al niet meer. Het ene kind heeft daar wat meer hulp bij nodig dan een ander, omdat bewegen wellicht nog niet zo makkelijk gaat of omdat er ooit eens iets naars is gebeurd tijdens het spelen. Dan kan spelen en bewegen ineens iets vervelends worden. Tijd dus om dat snel en vroeg aan de slag te gaan. Bij RiskCare Preventie hebben we daar de perfecte vakmensen voor die zich een goed beeld kunnen vormen van beweegproblemen die kinderen ondervinden of kunnen gaan ondervinden én die zich kunnen inleven in de belevingswereld van de kinderen. Zij weten op deze manier als geen ander een beweegprogramma te creëren dat leerzaam, gevarieerd, en bovenal geweldig leuk is. Daardoor wordt het juiste fundament ten aanzien van beweging gelegd waar ze de rest van hun leven met plezier de vruchten van plukken.

 Ralf Roebroek
(Vakleerkracht bewegingsonderwijs)

Voor veel mensen is sport een hobby waar ze graag hun vrije tijd aan besteden. Voor mij ligt dat anders. Ik heb mijn hele leven lang graag gesport en ook veel verschillende sporten bedreven. Behalve zelf plezier beleven aan sport en bewegen, vond ik het ook altijd leuk om anderen binnen de sportvereniging te motiveren en te begeleiden. En omdat ik er zoveel plezier aan beleefde heb ik ervoor gekozen om van mijn hobby mijn werk te maken. Dus ging ik naar de academie voor lichamelijke opvoeding.
Als vakleerkracht gym haal ik mijn vreugde uit het aanbieden van lessen waarin plezier hebben voor ieder kind centraal staat. Dat betekent een gymles met divers aanbod creëren waar alle vormen van bewegen aan bod komen. Een les waarin ieder kind zich veilig voelt en uitgedaagd wordt op zijn of haar eigen niveau. En daarnaast lessen verzorgen waar veel verschillende spelsporten ter kennismaking aan bod komen. Op deze manier hoop ik de leerlingen plezier te laten beleven aan sport en bewegen, zich zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen met als doel een leven lang sporten!!

Stefan Meerten
(Vakleerkracht bewegingsonderwijs)

Sport kent alleen maar winnaars. Goed bewegingsonderwijs legt niet alleen de basis voor topsport, maar ook voor een leven lang gezond en verantwoord bewegen. Vanuit deze visie creëer ik op scholen een gezonde leefomgeving waarin kinderen zich zo goed mogelijk kunnen ontplooien.
Als vakleerkracht gym ontwikkel ik een zo breed mogelijk gevarieerd beweegaanbod, waarin elk kind zichzelf op zowel motorisch als persoonlijk vlak kan ontwikkelen.
Mijns inziens staat niet het eindresultaat van een oefening of spel centraal, maar de ontwikkeling van begin tot eind. Ik vind het belangrijk dat kinderen niet enkel motorische vaardigheden aanleren, maar juist ook plezier hebben tijdens het bewegen en hun eigen talenten ontdekken. Op deze manier hoop ik bij te dragen aan een gezonde toekomst van ieder individu.

Linda de Jong
(Vakleerkracht bewegingsonderwijs)

Wat ik het mooiste vind aan het vak bewegingsonderwijs, is dat het een ontwikkelproces op maat is voor ieder individu. Waarom ik vakleerkracht gym ben geworden is omdat ik het fijn vind dat elk kind zich kan ontwikkelen op z’n eigen manier en dat ik daar sturing aan kan geven. Hierbij vind ik het erg belangrijk dat elk kind met veel plezier naar de les komt en zichzelf kan zijn. Tegenwoordig zie je heel veel kinderen achter de telefoon, spelcomputer of televisie zitten. Dit maakt dat de basismotoriek van de kinderen minder goed is ontwikkeld dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Ik zie het als mijn taak om kinderen de basis motorische vaardigheden te laten ontwikkelen om vervolgens steeds een stapje verder te kunnen gaan.
Daarnaast is de gymles een uitlaatklep voor ze en dat is iets waar ik met betrekking tot de inhoud altijd kritisch naar kijk. Weinig praten, wel de juiste instructie die nodig is en vervolgens aan de slag. Even uit de setting van rekenen, taal, lezen en andere vakken en heerlijk samen in beweging.

Tom Vankan
(Vakleerkracht bewegingsonderwijs)

Mijn familie is al vanaf ik het me kan herinneren één en al sporten en bewegen. Van kleins af aan speelde ik altijd in de tuin of op straat. De gymles was voor mij altijd de leukste les van de week. Doordat ik bewegen altijd leuk heb gevonden, heb ik tegenwoordig een actieve leefstijl. Mijn doel als vakleerkracht gym is om de kinderen van nu mee te nemen in de beweegwereld van vroeger, en te laten zien hoe tof het kan zijn. Ik ontwikkel mijn lessen dan ook zo dat de kinderen worden gestimuleerd om de spellen ook thuis te gaan doen. Thuis moeten kinderen de verleiding weerstaan van de spelcomputers, social media, telefoons, televisie, etc. Door de gymles zo leuk mogelijk te maken, hoop ik de kinderen te laten zien dat buitenspelen veel leuker en gezonder is dan achter een beeldscherm binnen zitten. In mijn lessen staat plezier voor ieder kind voorop. Wanneer er plezier is in het bewegen, komt de ontwikkeling vanzelf.

Barry Schroeder
(Vakleerkracht bewegingsonderwijs)

Voor mij staat sporten bovenaan het lijstje van dingen die ik het liefste doe. Maar toen ik kennismaakte met het lesgeven wist ik dat andere laten sporten nog leuker is, zeker als er veel succesbeleving is. De lach van kinderen tijdens de les, daar doe je het voor! Door te sporten en bewegen kun je lichamelijk en geestelijk fitter worden. Door er op jonge leeftijd veel plezier aan te beleven, zal de kans ook groter zijn dat er op latere leeftijd nog steeds veel gesport wordt. Er is niets mooier dan plezier beleven aan bewegen. Alles wat je met plezier doet zal je mindset en je gezondheid stimuleren. Het is dan ook een uitdaging voor mij als leerkracht om elke les spannend en uitdagend te maken en het niveau aan te passen op het individu. Het mag niet te makkelijk zijn, maar ook zeker niet te moeilijk. Als dat het geval is zit het kind in de FLOW! Een kind in de FLOW straalt plezier uit en haalt het beste in zich naar boven.

Rick Römkens
(Bewegingsagoog)

Als kind waren bewegen, sporten en buitenspelen voor mij enorm belangrijk. Hier kon ik al mijn energie in kwijt en het zorgde voor een hoop plezier. Het was dan ook iedere dag weer een gevecht om op tijd thuis te zijn voor het avondeten. Kijkende naar de huidige situatie, dan zijn de tijden enorm veranderd. In plaats dat de kinderen te laat zijn voor het avondeten wordt het steeds moeilijker om ze naar buiten te krijgen. Mijn doel is om kinderen weer enthousiast te maken en de positieve voordelen van sport, bewegen en een goede gezondheid te laten ervaren. “Jong geleerd is oud gedaan”: ik ben er van overtuigd dat er op het gebied van gezondheid op jonge leeftijd al een goede basis moet worden gelegd zodat de kinderen hier op latere leeftijd ook weer de vruchten van plukken en dit door kunnen geven aan de volgende generatie. Bij RiskCare Preventie wachten we daarom niet af, maar beginnen we nu!

RiskCare Preventie werkt samen met

RiskCare Preventie

De partner die jou in beweging brengt