Beter leren buitenspelen
voor groepsleerkrachten of overblijfkrachten (basisscholen)
Buitenspelen als extra beweegmoment op school!
Op basisscholen spelen de kinderen gemiddeld twee keer per dag buiten. Tijdens de kleine- en de grote pauze hebben ze de mogelijkheid om even al hun energie kwijt te raken. Daarnaast gaan de kinderen in de zomerperiode vaak nog een aantal keren extra per week naar buiten. Als je op jaarbasis het aantal uren bij elkaar optelt, dan zul je zien dat de kinderen +/- 250 uur op het schoolplein aanwezig zijn. Het klinkt misschien gek, maar deze tijd kan voor de kinderen ingezet worden als effectieve leertijd. Leren door veelzijdig te bewegen, leren door samen te spelen, leren door samen iets te organiseren, leren door afspraken met elkaar te maken en leren door plezier met elkaar te hebben. Het buitenspeelmoment kan van zeer grote toegevoegde waarde zijn en daar nemen onze collega’s jullie schoolteam graag in mee. Zaken waar jullie dagelijks tegenaan lopen, pakken wij voor jullie op en vormen we om tot een passende oplossing.
Denk bijvoorbeeld aan het activeren van 300 leerlingen tegelijkertijd, het indelen van je schoolplein in beweegzones, het zelfregulerend aanbieden van beweegactiviteiten, het creatief inzetten van jullie beschikbare materiaal, etc.
We laten jullie ervaren dat je op het schoolplein geen politieagent meer hoeft te zijn, maar dat je kunt gaan genieten van de dynamiek en het plezier op het schoolplein.
Tijdens het begeleidingsprogramma gaan we samen kijken naar kansen voor de kinderen. Omdat iedere school, ieder schoolplein, ieder materiaalinventaris anders is maken we samen met jullie een maatwerkplan om te komen tot een werkwijze die bij jullie school past en geen extra tijd kost voor het schoolteam.
Duur van het opleidingstraject: in overleg.
Inhoud van het opleidingstraject: maatwerk, in overleg met het schoolteam.