Kleuters in beweging
voor groepsleerkrachten groep 1 en 2 (basisscholen)
Bewegingsonderwijs met een lach!
Velen van ons weten het: de basis voor de motoriek wordt gevormd in de jongere jaren van het kind. Maar hoeveel scholen passen hun bewegingsonderwijs aan op dit gegeven? Vaak zijn de kleuters de vergeten doelgroep als het gaat om bewegingsonderwijs, terwijl alles erop wijst dat juist zij de belangrijkste doelgroep zouden moeten zijn. Door de kinderen op de juiste manier te begeleiden en hen een rijke beweegomgeving aan te bieden, kunnen de kleuters ontzettend grote stappen zetten op het gebied van motoriek, vertrouwen en sociaal- emotionele ontwikkeling.
Maar terug naar de realiteit, want we hebben bijna allemaal groepen of klassen van minimaal 30 kleuters en we maken gebruik van de kleine speelzaal van de school. Dat maakt het in sommige gevallen erg complex. Daarnaast hebben we grote niveauverschillen en leeftijdsverschillen in de groep. We staan ook nog eens alleen voor de groep en kom ogen en handen te kort tijdens de gymles.
Tijdens het begeleidingstraject neemt één van onze collega’s jullie mee in onze manier van werken en zal antwoord geven op hedendaagse dilemma’s die we tegen kunnen komen tijdens het geven van gymlessen aan de kleuters. We gaan jullie niet wijzen op hetgeen jullie “niet” goed doen. We gaan jullie inspireren met een werkwijze en een bepaald gedachtegoed waardoor je met meer plezier les gaat geven aan de kleuters. Daarnaast zorgt deze manier van werken bij de kinderen voor meer plezier, meer vertrouwen, een snellere maar bovenal natuurlijkere ontwikkeling van de motoriek en het voorkomen van angsten voor bewegen. Het begeleidingstraject duurt minimaal één schooljaar. Deze periode is nodig om het gedachtegoed en de werkwijze te laten beklijven.
We zullen wekelijks aanwezig zijn tijdens één gymles van de kleuters. Het eerste half jaar verzorgen wij de lessen en leggen we jullie heel gedetailleerd uit waarom we bepaalde keuzes maken in organisatie, instructie en materiaalgebruik. Na een half jaar nemen jullie de lessen in kleine stapjes van ons over, zodat je de laatste twee maanden van het schooljaar de lessen volledig zelf kunt uitvoeren. Wij zijn dan wel nog aanwezig om tips en tops te kunnen geven. Tijdens het begeleidingstraject maken we gebruik van een vaste methodiek. De lessen die in de methodiek staan weergegeven, passen we aan op jullie materiaalinventaris en jullie gymzaal. We maken van iedere les foto’s, printen die uit en vormen zo ons eigen methodeboek voor jullie school. Iets wat van zeer grote waarde is als je in jaar 2 zelf de lessen gaat uitvoeren.
De tijd van 45 minuten lang op je knieën zitten om kinderen de koprol aan te leren is voorbij. Jij gaat als groepsleerkracht genieten van het bewegingsonderwijs en van de ontwikkeling die de kinderen meemaken door jouw lessen.
De 9 key to succes elementen tijdens Kleuters in beweging:
Differentiatie;
Alle kinderen tegelijkertijd in beweging;
De kinderen mogen zelf hun grenzen bepalen en verleggen;
De kinderen bewegen op eigen tempo en niveau;
Duidelijke structuur, dus tijdswinst en duidelijkheid;
Het stimuleren van oplossingsgericht bewegen;
Hoe geef je de juiste instructie (tone of voice);
Toepassen van positieve feedback;
De groepsleerkracht is nooit gebonden aan een oefening.
Duur van het opleidingstraject: minimaal één schooljaar.