Vitamine X

voor diëtisten, leefstijlcoaches, voedingsdeskundigen, buursportcoaches, fitnessinstructeurs, groepsleerkrachten basisschool en kinderfysiotherapeuten

Fun, leerzaam, eigentijds, voeding, bewegen en een gezonde toekomst met Vitamine X!

Als professional zijn we dagelijks opzoek naar nieuwe inzichten, interesses en werkwijzen waarmee we kind en gezin kunnen helpen. Met jaren ervaring in de wereld van leefstijlinterventies voor kinderen en jongeren, heeft RiskCare Preventie de samenwerking gezocht met BOOSTH om te komen tot een gezondheidsprogramma dat nog meer aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Het unieke aan het concept is dat Vitamine X niet enkel inzetbaar is voor kinderen met boven gezond gewicht, maar ook voor kinderen die simpelweg meer willen weten over het maken van gezonde keuzes. We hebben het programma laagdrempelig beschikbaar gemaakt voor diverse professionals, zodat we samen zoveel mogelijk kinderen in Nederland kunnen helpen met het maken van gezonde keuzes. Wij verzorgen een training van een dagdeel waarin we jou meenemen in het gedachtegoed en de werkwijze van Vitamine X. Jij gaat vervolgens met een groep kinderen aan de slag en wij ondersteunen jou waar nodig.

Vitamine X is een leefstijlprogramma waarin de deelnemers (7 t/m 13 jaar) op een leuke en eigentijdse manier gezonde keuzes leren te maken. Een gouden combinatie van goede inhoud, een leuke game en een gave activity tracker zorgen voor bewustwording rondom de thema’s voeding en bewegen.

Het lesprogramma bestaat uit een reeks van 12 lessen waarin een professional samen met een groep deelnemers gaat werken aan het maken van gezonde keuzes. Het programma is niet alleen uitvoerbaar door professionals met een relevante opleiding. Vitamine X gebruikt werkvormen die makkelijk uitvoerbaar zijn en inhoud die door iedereen te begrijpen is. De inhoud in combinatie met behapbare realistische doelen, zorgen voor positieve veranderingen ten aanzien van gezonde leefstijl.

De elementen van Vitamine X:

  • De lessen
    In groepsverband worden 12 interactieve lessen verzorgd van +/- 60 minuten. De lesinhoud biedt een grote mate van basiskennis die de deelnemers dienen te hebben om gezonde gedragingen door te kunnen voeren in hun dagelijks leven. Er wordt gewerkt aan kleine en behapbare doelen die een groot effect kunnen hebben op de gezondheid. De deelnemers gaan actief werken aan kennisverbreding waarbij plezier en bewustwording voorop staan. We gaan niet 60 minuten op een stoel zitten en luisteren, maar zelf aan de slag en leren van en met elkaar.

  • De activity tracker
    Door het dragen van de activity tracker kunnen de deelnemers in één oogopslag bekijken of ze hun beweegdoel voor de dag behalen en voelen ze een bepaalde mate van verbintenis aan het programma. De tracker herinnert hen aan het overall doel van het programma. Tevens is het de truc om zoveel mogelijk activiteitenpunten te behalen door te sporten, spelen of bewegen.

  • De Vitamine X kalender
    De kalender wordt wekelijks door de deelnemers meegenomen naar de lessen. De thema’s, opdrachten en informatie van iedere les staan op de kalender. De kalender is tevens ontwikkelt om de deelnemers buiten de contactmomenten houvast te bieden ten aanzien van hun doelen en te kunnen monitoren of ze hun doelen behalen. Op de kalender staat wekelijks een beweegtip en een uitdaging beschreven. De deelnemers proberen zowel de beweegtip als de uitdaging dagelijks te volbrengen. De deelnemers gaan iedere week aan de slag met een nieuwe beweegtip. De uitdagingen stapelen zich op. Aan het einde van de 12-weekse reeks proberen de deelnemers dus alle 12 uitdagingen tegelijkertijd vol te houden. De uitdagingen tezamen zorgen voor een goede gezonde basis. Op de kalender vullen de deelnemers ook dagelijks in hoeveel stappen ze hebben gezet en hoeveel procent van hun dagelijks beweegdoel ze hebben behaald. Dit is beide af te lezen op de tracker.

  • De game
    De game stimuleert de deelnemers om eerst te bewegen, daardoor activiteitenpunten te behalen en met die activiteitenpunten een level te openen die ze kunnen spelen. De game vertelt hen wanneer en hoeveel ze moeten bewegen alvorens zij een level mogen spelen. De game is ontworpen aan de hand van de nieuwste inzichten en trends in de wereld van het gamen. De uitdaging binnen het programma is natuurlijk om zo ver mogelijk te komen binnen de game, een zogenaamde battle tussen de groepsgenoten.

  • Het dashboard
    Het digitale dashboard geeft de professional dagelijks inzicht in het beweeggedrag van alle deelnemers. Hierdoor kun je makkelijker monitoren, stimuleren, bijsturen en doelen opstellen.

  • Ouders/verzorgers
    Ouders en verzorgers van de deelnemers worden wekelijks met behulp van een infoblad op de hoogte gehouden van de lesinhoud en de uitdagingen die deelnemers thuis aan zullen gaan. Dit staat allemaal vermeld op de Vitamine X kalender. De coach biedt de ouders en verzorgers ook inspiratiebijeenkomsten om de vorderingen te bespreken en hen te helpen met problemen waar ze tegenaan lopen.

RiskCare Preventie

De partner die jou in beweging brengt